Trouble in paradise? Zó pak je een relatieruzie goed aan!

Er kómt een moment dat de romantiek ver te zoeken is in Huize Voorheen Roze Wolk, en dat ook de vertrouwde humor tussen jullie is verdwenen. Tja – het kan nou eenmaal niet altijd van een leien dakje gaan in je relatie. Maar wist je dat relatieruzies eigenlijk heel functioneel en zelfs gezond kunnen zijn? Je moet ze alleen wel goed aanpakken!

Relatieruzie: dingen gaan mis

Herken je het? Vóórdat de ruzie tussen jou en je partner uitbrak, was er al een tijd van veel wederzijdse ergernissen en irritaties. Meestal gingen die over dingen die je eigenlijk te futiel vond om uit te spreken, Je partner belde je een paar keer niet terug bijvoorbeeld, of draaide het dopje niet op de tandpasta. Maar al die kleine dingen bij elkaar opgeteld weten toch heel wat in je los te maken. En dan weet een opmerking van je partner die nét in het verkeerde keelgat schiet – hij of zij zegt bijvoorbeeld iets over jouw kookkunsten of je outfit – de emmer vollopen. Alles wat je ondertussen aan irritaties hebt opgespaard, komt er in één keer tegelijk uit. Maar jij bent niet de enige die zich bont en blauw ergert. Want ook jouw partner komt ineens met allerlei opgespaarde verwijten, die hij of zij óók voor de lieve vrede steeds voor zich heeft gehouden. Jullie roepen van álles naar elkaar, en weten elkaar daar (onbedoeld) diep mee te kwetsen en te raken. De lucht is alles behalve geklaard.

Wat is een gezonde relatieruzie?

De gevolgen van een vervelende relatieruzie zijn duidelijk. Hoewel je álles wat er op je hart lag er misschien wel hebt uitgegooid, voel je je alles behalve opgelucht. Sterker nog: je voelt je alleen nog maar meer gespannen. Daarnaast heb je ook niet het gevoel dat de ruzie ook maar iets heeft geholpen om het conflict tussen jou en je partner op te lossen. Dit herken je vast wel. Máár: het tegenovergestelde is dus ook mogelijk. Bij een gezonde relatieruzie voel je achteraf wél opgelucht, en jouw partner voelt zich dat ook. De ruzie heeft eraan bijgedragen dat jullie je in elkaar kunnen hebben verplaatsen, een mogelijke oplossing hebben kunnen vinden, en dat jullie er weer even tegenaan kunnen.

Gezond ruziemaken doe je zo!

Maar hoe maak je dan op een gezonde manier ruzie? In feite begint dat met begrip. Ga maar na. Jij voelt je om een bepaalde reden gekwetst, maar je partner ook. Natuurlijk kun je niet letterlijk plaats in iemands hoofd nemen om te merken hoe de ander zich voelt. Maar je kunt je wél proberen in de ander te verplaatsen, en de gevoelens te proberen te begrijpen. Vervolgens is het goed om te realiseren dat de gekwetste, boze, verdrietige en gepasseerde gevoelens van jullie allebei naast elkaar kunnen bestaan, zonder dat deze veel over jou en je partner zeggen. Heb je dit besef eenmaal, dan ben je ook klaar voor de volgende stap: de ander vertellen dat je er spijt van hebt dat je hem of haar hebt gekwetst.

Maar het is toch niet mijn schuld?’

Nu denk je misschien: ‘Ja maar, mijn partner reageert altijd heel aangevallen en trekt zich alles heel persoonlijk aan. Het is dus niet mijn schuld dat hij of zij zo boos is’. Feit blijkt natuurlijk dat jij onbewust iets hebt gezegd of gedaan wat je partner van streek heeft gebracht. Maar ho: dat jij erkent dat je (mede) verantwoordelijk bent voor de gekwetste gevoelens van je partner, betekent niet dat je hier aan schuldig bent. Door het aanbieden van je excuses erken je dat de ander zich gekwetst mag voelen, en dat je haar of zijn gevoelens erkent. Op een hele simpele manier geef je aan dat de ander belangrijk voor je is, en dat je het ook belangrijk vind dat je partner zich gelukkig voelt. Lang verhaal kort: je kunt de ‘gezonde ruzie’ als geslaagd beschouwen wanneer jullie tegen elkaar kunnen zeggen dat je er spijt van hebt dat jij de ander gekwetst hebt. Dat kan dus met één heel simpel zinnetje: ‘Het spijt me dat ik je gekwetst heb.’

Waar gaan de meeste relatieruzies over?

De meeste ruzies worden veroorzaakt door:

  • Een gebrekkige communicatie. Je hebt niet het gevoel dat je partner naar je luistert, of je begrijpt (of je partner heeft dit bij jou). Hierdoor worden er gevoelens, frustraties en twijfels opgekropt, waardoor de irritaties alleen maar groter worden.
  • Te weinig tijd voor elkaar. Jullie hebben het stelselmatig allebei druk, en zien elkaar alleen ’s ochtends vóór het werk en ’s avonds bij het slapengaan. Langzaam zijn jullie uit elkaar aan het groeien.
  • Een gebrek aan aandacht en waardering. Jullie waarderen elkaar niet meer, en geven elkaar bijvoorbeeld nooit meer complimentjes.
  • Daarnaast behoren ook vreemdgaan, seks en financiële problemen tot de grootste bronnen van relatieruzies.

Voor jou of jullie!

Wil jij meer tips & tricks omtrent gezond ruziemaken en andere relatiethema’s? Dan raad ik het aan om mijn videoprogramma The LoveCheck te doen. Deze relatietraining bestaat uit allerlei leuke videolessen en opdrachten die eraan bijdragen dat jullie elkaar op een speelse en informatieve manier (weer) leren kennen. Je krijgt meer inzicht in elkaars behoeften en eigenschappen, waardoor het gemakkelijker wordt om elkaar beter te begrijpen. De band tussen jullie zal sterker worden, en een eventuele relatiesleur kan voorkomen of verholpen worden. Heel fijn: je hoeft niet plaats te nemen op een sofabank in een steriele ruimte, maar je kunt de training gewoon volgen in de comfortabele omgeving van je eigen huis.

Pin It on Pinterest

Share This